villakullevilla.blogg.se

Vi bygger nytt permanenthus i Tjust skärgård. Helt galet projekt men vem har sagt att allt ska vara enkelt? Vår familj består av Ulf och Sofie som båda arbetar på fastlandet inom skolans fantastiska värld. Sedan har vi Ulfs dotter Elina (-06) som bor hos oss minst varannan helg och grabbarna Alvar (-09) och Karl-Erik (-13). Välkommen att följa vår resa!

Is is not good!

Publicerad 2017-01-14 18:48:20 i Allmänt,

Att bygga hus på vintern när isen lägger sig är inte helt okomplicerat. Särskilt inte om allt från materiel till snickare måste transporteras ut via båt, svävare eller spark. Än så länge har vi fått ut snickarna tack vare att min fina svåger Magnus har kört dem några dagar. Och materiel har vi fått ut via pråm hittills.

Det är tänkt att murarna ska komma den 23/1 och börja mura för järnspis och öppen spis samt kakelugn. För att det ska funka (eftersom väderkartan visade många minusgrader kommande vecka) var vi tvungna att få ut materiel igår. Pråmarna befinner sig dessutom annars på jobb inne i Västervik men just igår var det möjligt att få en transport. Det krävdes en hel del logistik för att få tag på alla grejer som behövde komma ut. Skorstenar från Göteborg, kakelugn från Mönsterås och tegel från Norrköping. Alla inblandade förstod heller inte riktigt vikten av att allt kom just igår och vid ungefär samma tidpunkt. Men jag tror att jag tillslut lyckades förklara konsekvenserna för alla hantverkare för till sist kom nästan allt till pråmkajen och kunde köras ut till Björkö.

Hade vi inte fått ut de saker som murarna behöver hade det inte varit stor mening med att murarna kom ut just nu över huvudtaget. Och så länge pråmarna är på annan ort, inga tunga transporter alls!

För mig är den murade spisen, järnspisen och kåpan bland det viktigaste i hela huset. Känns inte bra att jag inte kommer att vara nåbar just när detta ska göras. Själv kommer jag att befinna mig på Kungsholms fort i Karlskronas skärgård och UGLa kadetter åt Försvarsmakten just då. Nåbar endast på kvällarna efter 20.00..

Kanske larvigt av mig att just spismurningen betyder så mycket för mig men jag tänker som så att just denna grej är svår att ändra på när den väl är gjord. Tapeter kan man byta ut, golv går att byta ut, de flesta väggar går att flytta på osv men en murstock står där den står. I många hundra år helst. Bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Golv

I övrigt har vi nu golv på övervåningen. Golvet är andrahandssortering från DalaFloda. Tre centimeter tjockt hardpine sand. Jättefint! Snickarna som har lagt det var imponerade av att det blev så lite spill.

Golvet är nu skyddat under mjölkpapp och nästa steg på övervåningen blir innerväggar. I veckan som kommer hoppas vi på att få ut elektrikerna. Sedan väntar innertak och så småningom platå i badrummet innan plattsättaren kan göra sitt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela