villakullevilla.blogg.se

Vi bygger nytt permanenthus i Tjust skärgård. Helt galet projekt men vem har sagt att allt ska vara enkelt? Vår familj består av Ulf och Sofie som båda arbetar på fastlandet inom skolans fantastiska värld. Sedan har vi Ulfs dotter Elina (-06) som bor hos oss minst varannan helg och grabbarna Alvar (-09) och Karl-Erik (-13). Välkommen att följa vår resa!

Frigolit, är det bra det?

Publicerad 2016-06-15 22:30:00 i Allmänt,

Jag fundera mycket på det här med frigolit och plast. Är det hållbart i längden? Hur ser det ut om 200 år? Visst, jag behöver ju bara bry mig om en fjärdedel av den tiden egentligen. Som jag ser det så bygger vi ju ändå för framtiden. När jag ser övriga gamla hus här ute och tänker på att de byggdes i mitten av 1800-talet då undrar jag över frigolit och plast i grunden på vårt nya hus. Och 35 cm tjocka väggar. Är det smart? Även med bra ventilation så känns det som om det blir för tätt. Tror inte på nuvarande byggnorm. Rätta mig gärna du som kan. 


Kantblock och den "kära" frigoliten på plats. Köket blir all yta hitom den lila ytan i mitten. Den lila ytan är där som järnspisen, öppna elden/kaminen och (längst bort) kakelugnen kommer att vara. 


Foto taget från andra gaveln. Högra hörnet blir bastu.


Ulf beundrar Magnus Norbergs grävarbete.


Fint utjämnat framför huset. 




Komplementhuset börjar ta form också. 

Hls
Sofie

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela